horalka

...

9.06.2010

A flastra chcete?

... o tom, proč nesmím mít psa s kupírovanýma ušima..

V lednu jsem tu zmiňovala, proč (ne)založit farmu. Šlo o jeden trefně napsaný článek jistého autora o byrokracii v zemědělství z pohledu veterinárního, který mě pobavil, ač je bohužel zcela pravdivý.

A lup – už jsem si ho ověřila na vlastní kůži – i já už patřím mezi šťastlivce, co absolvovali kontrolu od orgánů veterinárních.

Zazvoní mi takhle telefon: "Dobrý den, doktor XY, krajská veterinární stanice. Zítra v deset hodin dopoledne k vám dojedu na kontrolu. Nashledanou." Čeští úředníci, ač placení z našich daní, totiž termíny NENAVRHUJÍ, ale OZNAMUJÍ, víme?

Hm, na nějaké nervy nebo řešení něčeho není v době sen moc času, takže nezbývá než si říct takové to "děj se vůle boží."

A děla se. Přijeli dva, neb jeden prý sám nesmí, jeden z našich končin a druhý cizí.. Dalo se s nimi mluvit, ač "vše, co řeknete, bude vzápětí použito proti vám" – naštěstí (snad) s náznakem humoru. Prošli všechno, spočítali zvířata, zkontrolovali je a jestli je máme označené, prošli stáje s metrem v ruce – ano, opravdu i u nás měřili vzdálenost šprušlí v jeslích – a chtěli slyšet všechno – zbývající čas totiž trávili výslechem s tužkou (nikoli diktafonem) v ruce a vše pečlivě psali do zápisu.

Ano, ptali se na většinu toho, co jsem v lednu zmiňovala, a přiznám se, že většinu špeků z této téměř dvouhodinové akce jsem zapomněla, ovšem cosi málo zůstalo – třeba:

"Jak často odčervujete psy? Kde se po odčervení vykálí a co se děje s tím trusem?" 

"Jak měříte nemocnému zvířeti teplotu, čím a kde?"

"Jak to, že máte kupírovaného psa? Vy nevíte, že jako podnikatelka tímto podporujete propagaci týrání zvířat podle zákona xy? Víte, že s vámi můžeme zahájit správní řízení a je to na pěknou pokutu?"

"Jak jinak podporujete týrání zvířat? Jakému nebezpečí týrání  jsou zvířata u vás vystavována?" 

Co k tomu říct? Psy odčevujeme dvakrát ročně, serou mimo pastviny a hovna končí v popelnici. Tímto je maximálně zamezeno přenosu cizopasníků na hospodářská zvířata.

Nemocnému zvířeti měřím teplotu v pr.., pardon, v konečníku, a to digitálním teploměrem. Ano, vím, co je a není běžná teplota a kdy volat veterináře. 

Středoasiata máme kupírovaného, neb je to 7-letá fena z dob, kdy snad ještě zákon o týrání zvířat ani neplatil. Krom toho jsme ji nekupírovali my. Ano, náš další pes opět BUDE kupírovaný a z dovozu, neb asiat s ušima prostě není asiat.

Jinak týrání zvířat nepodporuju a nejsou u nás vystavována žádným jiným formám týrání.

A bylo to. Sepsáno, podtrženo, sečteno. Podepsala jsem výsledný elaborát a uvidíme, zda jsem prošla bez průšvihu. Ovšem – mráz mi běhá po zádech, až se příště ozve tatáž kontrola v jiném složení.. třeba s kontrolory, co nebudou chtít myslet, jen kontrolovat, se bude špatně bavit.. a ty následky si radši nepředstavuji..

romantika?

linkuj.cz vybrali.sme.sk

horalka, 9.06.2010, 8:48:00, trvalý odkaz,

Komentáře (35)

Tip:
Číslo ve hranatých závorkách vytvoří odkaz na jiný komentář
1 jarmilka WWW 09.06.2010, 09:13:58
a co to je kupírovaný pes? :o)
2 Mod. WWW 09.06.2010, 09:15:09
Zákaz kupírování uší už platí v ČR dýl jak 7 let, nevím sice přesně od kdy, ale už v roce 2003 si mi stěžovali na Moravě majitelé jedné chovné stanice, že kluby mají zakázáno přijímat na výstavy kupírované psy.
3 jarmilko Mod. WWW 09.06.2010, 09:24:34
kupírují se ocásky a uši, ocásky se kupírují za pár dní po narození a vpodstatě je veterinář ustřihne a zašije 1 stehem, ty uši se dělají po 3tím měsíci,samozřejmě v narkóze, ucho se upevní do takové podložky a tomu psovi uříznou půl i více boltce, pak se to celé sešije a vznikne takový divný patvar.
Kdysi každý majitel boxéra, RTW, dobrmana, knírače, atd., tvrdil, že to ta rasa musí prostě kupírované mít, dneska už naštěstí většinou pochopili, že těm psům víc sluší přirozené ucho a že je to taky zdravější:-)
4 ratka 09.06.2010, 10:55:08
videla jsem dobrmana s usima i bez. ale ten bez usi vypadal elegantneji.
taky jsem videla mladeho dobrmana s cerstve kupirovanyma usima i ocasem, mel je jeste zaflastrovane. podle me si chodi nechavat kupirovat usi tajne, nekam do Švýcar. dobra pakarna :o))
5 SV Mail 09.06.2010, 10:57:40
mne sa viacej páčia uši prirodzené. ale tí kontrolóri by sa mali ísť pozrieť, v akých promdienkach žijú zvieratá v hromadných chovoch.....a hlavne s centimetrom.....
6 SV Mail 09.06.2010, 10:58:38
podmienkach....
7 SV Mail 09.06.2010, 10:59:42
"Čeští úředníci, ač placení z našich daní, totiž termíny NENAVRHUJÍ, ale OZNAMUJÍ, víme?" nevíme ;-) slovenskí úradníci termíny navrhujú.
8 Maire 09.06.2010, 11:43:06
Já jsem kdesi četla, že u středoasiatů a některých dalších pracovních - pasteveckých plemen se uši kupírují ani ne tak kvůli estetice, jako kvůli zdravotnímu hledisku. Prý jsou ty nekupírované uši náchylnější k infekcím. Takže já osobně sice nesouhlasím s kupírováním proto, že je to módní a podobně, ale tenhle argument bych brala. A stejně jsem ráda, že my jsme s manželem "malamutoví" a ti se nekupírují vůbec :-D
Ale jinak, Sabe, myslím že kontrolorům je houby po tom, jestli máš psa kupírovaného, zeleného, nebo třeba třínohého (co by řekli, kdyby byl nějaký z Tvých pejsků např. po operaci a měl takový ten "trychtýř" na hlavě - rovnou by tě zatkli za brutální zacházení se psem?) a představa, že zrovna TY týráš zvířata je přinejmenším postavená na hlavu :-)
9 SV Mail 09.06.2010, 12:07:50
fotečka pesy snehovej je pekná. pesa vyzerá na tom snehu spokojne :-)
10 sedmi 09.06.2010, 12:51:27
to je fakt šílený...
11 sabe WWW 09.06.2010, 22:18:02
Jarmilko, relativně tři varianty: buď má kupírovaný ocásek, uši nebo obé.. :-)

Mod, minimálně u asiatů se kupírují uši nejpozději v několika dnech věku štěňat, žádné tři měsíce..
Moc hezky je o kupírování napsáno na http://irisha.wz.cz...sgr/usi.php..

Ratko, prostě jsou plemena, kterým to sluší.

SV, u nás se říká "proti gustu žádný dišputát" :-)
ad. 7 - no jo, u nás máme taky výjimky :-) ale není to pravidlem..
ad 9 - díky :-) myslím, že i je..

Maire, díky :-) asiati se podle řady zdrojů kupírovali hlavně kvůli bitkám s medvědy a dalšími šelmami - uši a ocas byly jediné zranitelné místa..

Sedmi, to je život.. a kdybych tohle všechno věděla, když jsem do toho šla, nikdy bych to neudělala..
12 sabe WWW 09.06.2010, 22:19:44
A ještě jeden pokus: http://irisha.wz.cz/sgr/usi.php
13 Bohdan Dlouhý WWW 10.06.2010, 11:05:28
Hm, s úředníky souhlas, s kupírováním nesouhlas. Nefandím tomu a nevidím žádný rozumný důvod, proč by se měla zvířata takto zbytečně mrzačit. Estetické hledisko neobstojí.
14 Lucka WWW 10.06.2010, 22:20:54
My měli kdysi dogu, kupovali jsme ji asi v 6 týdnech a uši už měla kupírované dávno. To jen pro úplnost.
Tak oni chodí hned dva, asi aby se ten jeden nebál...to jsou věci...
15 sabe WWW 10.06.2010, 22:28:14
Bohdane,Ty prostě nechceš pochopit, že u asiatů je to součást jejich historie a svým způsobem i současnosti. Ano, máš pravdu, je to určitý umělý zásah.. a když se malým dětem píchají uši kvůli pitomým náušničkám, to není mrzačení a působení naprosto zbytečné bolesti tvorečkovi, co z toho nemá rozum.. a vůbec celkem nic?

Lucko, dogy jsou nádherné a budí respekt.. mimochodem - nekupírovanou dogu jsem ještě neviděla..
16 Bohdan Dlouhý WWW 11.06.2010, 00:41:50
Sabe, myslím si, že o propichování uší by si měl každý rozhodnout sám, až z toho má rozum.
17 whitebeard WWW 11.06.2010, 10:59:36
myslím, že mě nikdo z "týrání" zvířat obviňovat nebude, ale..zákaz kupírování je totální nesmysl..nikdo z těch rádoby ochránců neví, jak úporné a pro psa mučivé jsou ušní infekce a paraziti..prostě, o odborných věcech rozhodují blbci od stolu..bohužel:-(
18 Naprosto souhlasím MirekČ WWW 11.06.2010, 16:38:02
se Slávkem. Měli jsme kdysi Boxera z chovné stanice. Byl jsem přítomen kupirace uší. Ta gilotinka - no nic moc, ale bral jsem to jako nutné zlo. Boxer s klapatýma ušima není Boxer!!! Blbců je jakoby je nasral a nejen mezi rádoby ochránci, ať už čehokoliv.
19 sabe WWW 13.06.2010, 13:47:21
Ok, Bohdane, na to se shodneme :-)

Slávku, no právě, kupírování je záležitost pár minut v životě štěněte. Pokud je zásah odborně a profesionálně provedený, pak je bez následků a pes zbytek života neřeší problém stejně jako chovatel. Z tohoto pohledu bylo určitě jednodušší, když zásah mohl provést legálně veterinář. Slyšela jsem celkem šílené historky, jak to vypadá, když se do kupírování pustí amatér..

Mirku, rozumím :-)
20 sabe Mod. WWW 14.06.2010, 23:26:40
někdo říká, že kupírované ušio jsou náchylnější, někdo, že nekupírované, každopádně v uších, ať lidských, či zvířecích, je nejvíc různých zón, které se zásahy poškozují, i propíchnutím uší dětem, a proto jsem jak proti propichování, tak proti kupírování.
Kupírování čehokoliv je podle mého názoru lidský výmysl z důvodu jakésio podivné estetiky:-(
21 ratko Mod. WWW 14.06.2010, 23:27:45
z čech se jezdí uši kupírovat na Slovensko, tady to už udělá výjimečně jen málokterý veterinář, naštěstí.
22 horalko Mod. WWW 14.06.2010, 23:29:40
a která to jsou ta plemena, kterým to sluší?:o)
Pokud se to u některých plemen dělá už v prvních dnech života, je to asi menší drasťárna, ale tak jako tak to považuju za pakárnu:o)
23 whitebeard Mod. WWW 14.06.2010, 23:38:37
pokud majitel psa není schoipen vychytat a včas ošetřovat nějakou nemoc psa, neměl by ho vůbec mít, kupírovaného nebo ne.
Rodiče mého muže měli za posledních 20 let 3 velké knírače, prvního ještě s kupírovanýma ušima, celých 13 let svého života ten pes trpěl bolestma uší a nejrůznějšími záněty v nich, lékaři tvrdili, že to zprzněné ucho nemá vlastní ochranné mechanismy, jak se před infekcema bránit a samo se s nimi vypořádat, další dva psy měli už s ušima nekupírovanýma a v průběhu jejich života neměl žádný z těch psů jakýkoliv problém s uchem´,
Já mívala 2 kokry, ani jeden neměl kupírované uši, jeden z nich měl semtam zánět, který se dal přeléčit během pár dní, druhý neměl niksy s uchy žádný problém. Stejné je to s našima 3ma labradorkama, jen jedna z nich má sem tam problém s uchem, další dvě netuší, co nějaký ušní problém je.
Výmluvy na zdravotní problémy jsou alibismus pro samotný akt kupírování.
24 Mod. WWW 14.06.2010, 23:55:37
25 whitebeard WWW 15.06.2010, 10:11:27
ad MoD: promiň, ale :-))))..psy a zvířata chovám celý život a něco o nich vím:-)..tvrdit, že ztráta boltce nebo jeho části psa poznamená je čirý nesmysl.ale dobrý důvod pro fanatiky, jak protestovat proti kupírování uší:-))..
26 whiteb.. Mod. WWW 15.06.2010, 11:34:15
:-)) já už se psy žiji taky pár desítek let a myslím si, že o nich něco vím a nepovažuju se za fanatika:-). Nechápu co je fanatického na nechuti mrzačit zvířata.
V poslední době mě rozesmál fenomen kastrování fen. Nehovořím o případech, kdy je to už třeba nutné z nějakého závažného důvodu, ale veterináři MOC propagují kastraci fen, že je to prý zdravější a vyhnou se v pozdějším věku různým nemocem. Když se pak fena ovšem začne počůrávat, řekne ti veterinář " Ona je kastrovaná? No jo, tak s tím jste musela počítat!"
V březnu jsme měli na operaci tukového nádoru na břiše naši prostřední, nyní už nejstarší labradorku, je jí 9, a když pro ni pak po operaci muž jel, zjistili jsme, že ji rovnou vykastrovali,......., je to přece zdravější! :-(
27 Maire 15.06.2010, 19:51:09
Mod.: toho veterináře bych vykastrovala taky! :-(
28 sabe WWW 15.06.2010, 21:21:19
Mod,myslím, že jsem ještě nenarazila na odborníka, co by dokázal, k čemu všemu je špatné kupírování.. ok, respektuju Tvoje názory i vkus.. :-) ale asiata si pořídím bez uší :-)
ad 22 - plemena, kterým to sluší? Asiati, dobrmani, boxeři - to je, jako bych byla ze staré školy :-) ale jak jsem si je zažila jako dítě, nějak mi přijdou hezčí..
ad 27 - tak tomu říkám PRASÁRNA a nenechala bych to jen tak a asi bych na takové "veterináře" hodná vůbec nebyla. A kastrace neuznávám taky.
29 sabe a ostatní Mod. WWW 16.06.2010, 19:44:43
víte co je zajímací? ještě sem neviděla voříška, který by měl kupírované uši - ze zdravotních důvodů:-))
A pokud jde o boxery, tak ti jsou nádherní s originál ušima, stejně jako kokrové s dlouhým ocasem.
No, většina veterinářů tady kupírování neudělá a jinak mi připadá fajn, že ty kupírované pejsky nepouštěj na ty výstavy:-D
30 Mod., Bohdan Dlouhý WWW 17.06.2010, 11:57:33
co také na výstavách se zmrzačenými psy... ;)
31 sabe WWW 17.06.2010, 13:41:46
Mod, voříšek se nerve s medvědy :-) No, všechno jen otázka vkusu a názoru :-)

Bohdane, kupírovaný pes není zmrzačený.
32 SV Mail 18.06.2010, 12:59:00
31: Sabe Sabe......Keď má Bohdan nejaký názor, tak ho proste má! nejaké argumenty.....nojo ;-)
33 sabe WWW 18.06.2010, 20:47:16
SV, to jo tak nějak tuším, to já jen měla potřebu dát najevo svůj nesouhlas :-)
34 SV Mail 24.06.2010, 09:33:19
33: úplne ťa chápem. tiež mávam také potreby ;-)
35 sabe WWW 24.06.2010, 22:00:15
SV, aj Ty? :-))
Přidání komentáře
bloguje.cz
Získejte Firefox!
Úvodní stránka
Reklama